Ummetus- syitä ja ensiapua

Ummetus- syitä ja ensiapua

Feb 17, 2020

Oletko joskus kärsinyt ummetuksesta? Jos olet, tiedät että se on kiusallinen vaiva, etenkin jos se kestää pidempään. Oireina voi olla vatsan turvotusta ja kipua, pitkään jatkuessa päänsärkyä, ärtyneisyyttä ym. joka johtuu kuona-aineiden kertymisestä elimistöön. Normaalisti suolen kuuluisi toimia 1-3 kertaa päivässä ja ulosteen koostumuksen tulisi olla kuohkeaa. Ummetuksen syyt ovat moninaiset lähtien nesteen, liikunnan ja kuitujen puutteesta huonoon ruokavalioon, lääkityksiin tai suoliston bakteerikannan häiriöihin. Artikkelista löydät vinkkejä ummetuksen hoitoon kotikonstein.

Katsotko ikinä pyttyyn ulostamisen jälkeen? Jos et, niin muutapa tapasi ja tarkkaile välillä ulosteen koostumusta. Se kertoo paljon terveydestäsi. Minkä väristä, näkyykö sulamattomia ruokapartikkeleita, onko se liian kovaa tai liian löysää? Jollet ole vielä tutustunut Bristolin ulostekarttaan, katsopa alla oleva kuva:

1: ummetus

2: lievä ummetus

3: normaali, mutta hieman kuiva

4: ihanteellinen

5: löysänpuoleinen, mahdollisesti ei tarpeeksi kuituja

6: löysä, voi viitata keliakiaan, laktoosi-intoleranssiin tai ärtyneen suolen oireyhtymään jos jatkunut pitkään.

7: ripuli, mahdollisesti viruksen tai ruokamyrkytyksen aiheuttama

Terveytesi takia toivon, että sijoitut asteikolle 3-4 kuvaan!

Ummetuksen syitä:

  • liian vähän nestettä
  • liian vähän kuituja
  • paljon eineksiä, sokereita ja teollista ruokaa
  • ruokavaliomuutokset, esim. kasvisten lisäys voi aiheuttaa tilapäisesti ummetusta
  • liikunnan puute
  • dysbioosi eli suoliston bakteerikannan epätasapaino
  • ruoansulatusentsyymien ja/tai mahahappojen puute
  • lääkitykset
  • sairaudet kuten divertikuloosi, kilpirauhasen vajaatoiminta, diabetes tai ärtyneen suolen oireyhtymä
  • raskasmetallit
  • poikkeuksellisen pitkä suoli
  • stressi, muutokset/jännitystä aiheuttavat tilanteet arjessa kuten matkustaminen
  • ulostustarpeen huomioimatta jättäminen
  • laksatiivien liikakäyttö (suolen toiminta hidastuu)
  • raskausaika

Ensiapua ummetukseen

Luonnollisesti pitkään jatkuneen ummetuksen syyt tulisi selvittää, etenkin ettei taustalla ole mitään lääketieteellistä syytä. Jos kaiken on todettu olevan kunnossa, selvitä ovatko nämä asiat kohdallasi kunnossa:

  • tarpeeksi nestettä, mieluiten vettä 1,5- 2 litraa päivän aikana. Aterialla riittää lasillinen vettä, muuten juominen kannattaa ajoittaa aterioiden välille
  • liikutko tarpeeksi? Päivittäinen arkiliikunta, ulkoilu ja muu liikunta?
  • noudatatko ulostusrefleksiä, menetkö vessaan heti kun tarve tulee?
  • hallitsetko stressiäsi?
  • saatko tarpeeksi kuituja? Harva meistä saa suositellut 25 grammaa kuituja päivässä, joten lisäkuitu kuten psyllium, pellavarouhe, akaasiakuitu tai chian siemenet ovat hyvästä. Psyllium tulee aina nauttia geelinä ja chian siemenet on myös liotettava. Luontaistuotekaupasta löydät monia muita hyväksi todettuja valmisteita kuten probiootti Probi Mage, magnesium valmisteet Oxytarm ja Ozovit, kuituvalmiste Sunwic jne.
  • ruoansulatusentsyymien ja mahahappojen puutteeseen voit testata entsyymivalmisteita, esim. Viridian Digestive aid, Digest gold, Solgar Betaiinihydrokloridi. Aboa medican Super Multienzymes ym. Betaiinihydrokloridia ei saa käyttää jos sinulla on helicobakteeri tai maha- tai pohjukaissuolen haava.
  • onko ruokavaliosi muuten kunnossa, syötkö vähän käsiteltyä, itse tehtyä ruokaa?
  • sisältääkö ruokavaliosi tarpeeksi rasvoja? Toisinaan liian vähärasvainen ruokavalio aiheuttaa ummetusta.

Ulostamista helpottaa monesti myös se, että jalkojen alle laitetaan pieni jakkara, jolloin asento on luonnollisempi. Voit testata myös, toimisiko kyykkyyn ylös liike aamuisin kakan vauhdittajana.

Ruokavalioiden toimivuus yksilöstä toiseen vaihtelee paljonkin. Joku sietää paljon tuoreravintoa, salaatteja ja raakoja vihanneksia, kun taas toinen voi mennä niistä ihan tukkoon ja vaatii enemmän hellästi kypsennettyjä vihanneksia, keittoja ja uunijuureksia. Toinen voi hyvin ketogeenisellä ruokavaliolla ja suoli toimii kuin unelma, toinen taas voi sillä huonosti. Omia tuntemuksia on hyvä kuunnella ja ravintoterapeutit ja valmentajat auttavat kyllä sinulle sopivan ruokavalion löytämisessä.

Muita syitä

Jos olet jo kokeillut kaikkia keinoja, käynyt tarkistuttamassa, että mitään lääketieteellistä ongelmaa ei ole, voidaan funktionaalisen lääketieteen testein lähteä tutkimaan, onko taustalla esim. suoliston bakteerikannan häiriöitä tai raskasmetallikuormittumaa. Stressillä on iso vaikutus melkeinpä mihin tahansa terveyshaasteeseen, joten sen haltuun saaminen ja vähentäminen olisi ensiarvoisen tärkeää.

Ummetus on kiusallinen vaiva, mutta sen ei pidä antaa jäädä normaaliksi osaksi arkea. Suolen kuuluu toimia päivittäin. Hae apua, jos näin ei tällä hetkellä ole!

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.