SOKERI- niin koukuttava mutta vaarallinen

SOKERI- niin koukuttava mutta vaarallinen

Nov 11, 2019

Sokeri- ah, tuo niin ihanan makea (?) mutta myös niin koukuttava aine! Tässä jutussa tarkoitan sokerilla valkeaa pöytäsokeria ja myös kaikkia tuotteita, mihin sitä lisätään, kuten karkit, leivonnaiset, limsat jne.

Sokerivalmisteita ja lisättyä sokeria sisältäviä tuotteita löytyy huikeat määrät kauppojen hyllyltä, ja olisikin hyvä, että opimme lukemaan, missä on piilosokereita. Sokeriin on helppo jäädä koukkuun, ja toiset ovatkin luontaisesti herkempiä sokerille kuin toiset. Sokerin aiheuttamien terveyshaittojen lista on pitkä.

Sokeri eri muodoissaan

Missä kaikissa valmisteissa sitten on sokeria? Mistä tunnistat lisätyn sokerin?

Sokerit ovat joko monosakkarideja, jotka koostuvat yhdestä sokeriyksiköstä, tai disakkarideja, jotka koostuvat kahdesta sokeriyksiköstä. Monosakkarideihin kuuluu mm. glukoosi (rypälesokeri) ja fruktoosi (hedelmäsokeri) ja disakkarideihin kuuluu mm. sakkaroosi, maltoosi ja laktoosi. Tavallinen valkoinen sokeri eli sakkaroosi koostuu glukoosista ja fruktoosista. Hedelmien ja marjojen sisältämä luonnollinen fruktoosi on täysin eri asia kuin teollisesti valmistettu, haitallisempi fruktoosi. Marjoissa ja hedelmissä on kuitenkin mukana aina kuitua, joka hidastaa sokerin imeytymistä sekä elimistölle hyvää tekeviä antioksidantteja. Nämä puuttuvat teollisesta fruktoosista.

Sokerivalmisteita on monenlaisia ja lisättyä sokeria sisältäviä tuotteita kymmeniä ja kymmeniä, joten on melko mahdoton tehtävä luetella kaikki mahdolliset. On toki hyvä ajatella, että ns. itsestään selvien valmisteiden kuten karkkien, leivonnaisten, limujen, jälkiruokien ja sokereiden lisäksi sokeria lisätään jos jonkinlaisiin teollisiin tuotteisiin kuten:

  • kastikkeet
  • lihatuotteet, leikkeleet
  • maitotuotteet
  • erilaiset friteeratut tuotteet
  • säilykkeet
  • keitot
  • aamiaismurot- ja myslit

Opettele lukemaan tuoteselosteita ja katsomaan, kuinka monessa valmisteessa on piilosokereita. Sokerit saattava loppua myös -oosi (maltoosi) tai -oli (sorbitoli) päätteisiin. HFCS eli high fructose corn syrup eli maissisiirappi, fruktoosisiirappi tai glukoosi-fruktoosisiirappi on hyvinkin käytetty, halpa ja teollinen sokeri, jota käytetään paljon karamelleissä ja jäätelöissä.

Kun luet tuoteselosteita, voit ajatella, että yksi sokeripala painaa noin 2,5 grammaa. Eli esimerkiksi 20 grammaa lisättyä sokeria sisältävässä jogurtissa on 8 palaa sokeria. Piilosokereita on paljon aamiaistuotteissa, muroissa ja mysleissä. Nykyään on kuitenkin olemassa jo parempiakin vaihtoehtoja, jotka löytyy, kun käytät hieman aikaa kauppojen hyllyillä tuoteselosteiden lukemiseen.

Miksi sokeriin on niin helppo jäädä koukkuun?

Ehkäpä kuulut luontaisesti sokeriherkkien ryhmään, joita on keskimäärin ¼ väestöstä. Sokeriherkkä reagoi sokerille herkemmin kuin muut, eli he saavat voimakkaamman mielihyvän tunteen ja koukuttuvat makeaan herkemmin. Heillä saattaa aivojen serotoniini- eli mielihyvähormonin pitoisuudet olla alhaisempia kuin muilla, jolloin he hakevat hetkellistä mielihyvän humahdusta karkeista tai pullasta, tai mikä herkku nyt kulloinkin sattuu olemaan käsillä. Tuo sokerin tuoma mielihyvän tunne ei kestä kauan, ja sitten taas voi olo tuntua uudelleen apealta. Jos siihen kohtaa syödään taas makea välipala, on vuoristorata valmis ja sokerista vaikeampi päästä eroon.

Jos vastasyntyneellä vauvalla tai alle kuukauden ikäisellä on kipua tai häneltä otetaan vaikkapa verikoe, lievitetään kipua sokeriliuoksella. Silloin vauva ei itke niin pitkään. Todennäköisesti aivoissa vapautuu endorfiinejä, jotka hillitsevät kipurefleksejä.

Mitä sokeri tekee elimistöllemme?

  • tuhoaa hampaat
  • lisää iho-ongelmia, kuten aknea
  • huuhtoo ravintoaineet pois kehostamme
  • nopeuttaa ikääntymistä
  • tuhoaa rustoa, voi lisätä nivelrikon riskiä, samoin kuin kaihin riskiä
  • madaltaa vastustuskykyä
  • voi lisätä syöpäriskiä
  • voi lisätä masennuksen riskiä
  • nostaa verensokeria, voi aiheuttaa ajan kanssa insuliiniresistenssin/diabeteksen vaaran
  • lisää ylipainoa
  • aiheuttaa hiljaista tulehdusta
  • nostaa verenpainetta
  • voi lisätä veren triglyseridipitoisuutta
  • viimeiset viisi tekijää yhdessä voivat aiheuttaa suurentuneen sydäntautiriskin

Amerikkalaisessa tutkimuksessa, jossa oli mukana 30 000 henkilöä, todettiin, että niillä, joiden päivittäisistä kaloreista 17-21% koostuivat lisätystä sokerista, oli 38% suurempi riski kuolla sydänsairauteen kuin niillä, joiden päivittäisessä ruokavaliossa oli vain 8% lisättyjä sokereita.

Eräässä toisessa amerikkalaisessa tutkimuksessa tutkittiin sokereiden vaikutusta syöpäriskiin. Tutkimuksessa oli mukana yli 400 000 henkilöä joita seurattiin seitsemän vuoden ajan. Tutkimuksessa todettiin, että lisätyt sokerit lisäsivät ruokatorven, keuhkon ja ohutsuolen syöpäriskiä. Monesti paljon sokeria käyttävien henkilöiden ruokavalio ja elintavat olivat muutenkin keskivertoa epäterveellisemmät.

John Baynes kuvaa kirjassa Medial Biochemistry ihmisten sidekudosten ikääntymistä. Alla olevassa kuvassa näet eri ikäisten ihmisten rustosta otettuja näytteitä, joissa ruston sävy tummenee vaaleasta tumman ruskeaan. Mitä rustolle tapahtuu iän myötä? Maillard reaktio- eli kemiallinen reaktio, jossa sokeri kiinnittyy proteiineihin. Rustossa sokeri liimaantuu kollageeniin (sidekudoksen proteiini) ja reaktion lopputuote on AGE tuote eli Advanced Glycation End Product. AGE tuotteet tekevät ihmisestä kankeamman, rusto haurastuu ja nivelrikon riski saattaa kasvaa. Silmän linsseissä on myös proteiineja, jotka kiinnittyvät pilaantuessaan yhteen seurauksena harmaakaihi. Ihon elastisuus heikkenee joka aiheuttaa ryppyjä.

 

Kuva sivulta https://doctorlib.info/medical/biochemistry/46.html

Parempia vaihtoehtoja

Mitä sokeriherkän ihmisen tulisi tehdä? Jättää kaikki sokeri pois kerralla? Tämä voi toimia joillakin mutta useammilla toimii paremmin asteittainen vähentäminen. On tärkeää, että päivän ruokavaliosta saa tarpeeksi kasviksia, juureksia, marjoja, hedelmiä ja täysjyvä- tai gluteenittomia viljoja, joista saa ravintoaineita ja jotka pitävät verensokerin aisoissa. Rasvat ja proteiinit eivät nosta verensokeria eli niiden lisääminen aterioille tasapainottaa verensokerikuormaa. Toisinaan suoliston hoito on yksi merkittävä asia, joka vähentää makeanhimoa. Suoliston hiiva saattaa laittaa henkilön himoitsemaan sokeri- ja tärkkelyspitoisia ruokia.

Mitkä sitten ovat parempia vaihtoehtoja, kun halutaan herkutella?

  • itse tehty jäätelö pakastetusta banaanista ja marjoista tai mangosta
  • hedelmä
  • muutama taateli
  • marjoja ja hieman hunajaa
  • pala tummaa suklaata
  • pieni pala raakakakkua tai raakamakeista
  • tuoremarjakiisseli, johon hieman vaniljajauhetta ja intiaanisokeria
  • luonnonjogurttia, aitoa vaniljajauhetta ja marjoja

Kokonaisuus ratkaisee aina! Kun 80% ruokavaliosta on kunnossa, siinä on sopivassa suhteessa hyviä hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvoja, tarpeeksi itse tehtyä, tuoretta ja hyvälaatuista ruokaa, niin se sallii kyllä 20% herkuttelun. Ja aina on mahdollista valita ne paremmat vaihtoehdot😊

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.