Sitoutumisen vaikeus

Sitoutumisen vaikeus

Jan 01, 2020

Miksi meidän on niin vaikea sitoutua nykyään pitkäjänteisesti johonkin asiaan, niin että oikeasti saisimme muutosta aikaiseksi? Me kaikki tiedämme, että tulisi syödä terveellisesti, liikkua, nukkua tarpeeksi, käydä verikokeissa, vähentää stressiä, huolehtia ihmissuhteista, lopettaa tupakointi ja käyttää alkoholia kohtuudella. Muutoksen teko kohti parempaa elämää on toisinaan helpommin sanottu kuin tehty, vaikka motivaatiokin olisi kohdillaan. Tässä jutussa kerron, mitkä asiat voivat toimia esteenä sitoutumiselle ja onnistumiselle ja myös, mitkä voivat auttaa sinua onnistumaan.

Oletko ostanut netistä into piukeana jonkin mahtavan verkkokurssin? Ja sitten jättänyt sen kesken? Kenties elämä tuli väliin, into lopahti, tuli muuta tärkeämpää hoidettavaa, mitä milloinkin. Ja kenties taas jonkin ajan kuluttua löydät toisen, mahtavan kurssin, maksat sen, olet taas osallistumassa ensimmäisillä kerroilla ja taas kurssi jää kesken? Been there, done that... Kyllä, olen ostellut verkkokursseja joogasta, tanssiaerobicistä, selän hyvinvoinnistä ja monesta muusta. Aluksi noudatan niitä tunnollisesti ja sitten jossain vaiheessa  huomaan, että hups, tämähän ei olekaan nyt edennyt mihinkään.

Samoin huomaan joskus käyvän asiakkaitteni kohdalla. Jos ei sitoutuminen ole kohdillaan, he eivät välttämättä tule enää vastaanotolle ensimmäisen kerran jälkeen tai etenemistä ei tapahdu. Ohjeet olivat liian vaikeat, ei pysty noudattamaan, liian hankala elämäntilanne, aiheuttaa liikaa stressiä jne. Ymmärrän vallan hyvin, joskus on tosiaan kyse oikeasta ajoituksesta. Aina voi palata asiaan uudelleen! Tärkeintä on toki hyväksyä se, että nyt ei mennyt ihan niin kuin tarkoitin, mutta annan sen itselleni anteeksi ja uskon, että pian on sopiva hetki. Tai ehkä kemiat eivät kohdanneet, ja joku toinen voi auttaa sinua paremmin. Sekin on täysin ok.

Tietoähky

Tietotulva nyky-yhteiskunnassa on valtavaa, on laskettu, että päivittäisten ärsykkeidemme määrä olisi jopa 400 000 päivässä. Tietoliikenne, some, liikenteen häly, meteli, avokonttorit jne. Biologisesti aivojemme kapasiteetti on samanlainen kuin luolamiesaikoina- käsittelykapasiteetti riittää 40 stressireaktioon päivässä! Ei siis ihme, että uuvumme helpommin. Some on myös rakennettu niin, että se on hyvin koukuttavaa. Media ja yhteiskunta luo paineita siihen, että meidän pitäisi olla hyvinvoivia, liikunnallisia, sosiaalisia, tuottavia ja luovia yksilöitä. Hoitaa perhe, lapset, työt, harrastaa ja kehittää itseään ihmisenä. Ja olla terveyden perikuvia. Ehkäpä sen vuoksi markkinoilla olevat verkkokurssit ovatkin niin suosittuja. Ne lupaavat paljon, ovat edullisia ja ne on helppo (ainakin periaatteessa) toteuttaa kotisohvalta. Mutta se sitoutuminen... Kukaan ei ole tönimässä sinua sohvalta ylös jos ei huvitakaan avata uutta kurssiosiota. Ja joskus se netin avaaminenkin voi ahdistaa, jos on jo muutenkin viettänyt päivän koneella. Voisinpa jopa olla sillä kannalla, että tulevaisuudessa hakeudumme mieluiten pienryhmiin, jossa saamme nauttia oikeiden ihmisten seurasta, vaihtaa ajatuksia onnistumisistamme ja kokea yhdessäolon mielekkyyttä.

Mitkä muut asiat mahdollisesti voivat olla esteenä sitoutumiselle ja sitä kautta epäonnistumiselle tavoitteiden saavuttamisessa?

  • uuden asian aloittamisen taustalla on syyllisyys, pelko tai jokin muu negatiivinen tunnetila
  • tavoitteesi ovat liian epämääräisiä
  • odotat tuloksia liian nopealla aikavälillä
  • yrität muuttaa liian montaa asiaa kerrallaan
  • harkitset asian aloittamista kauan etkä tahdo saada aloitettua
  • et löydä aikaa
  • lomat, juhlat ynnä muut poikkeukset saavat sinut aina pois raiteilta

 Tiesitkö että vanhoista tavoista pois oppimiseen menee keskimäärin 21 päivää ja uusien saaminen pysyväksi osaksi arkea kestää vähintään 3 kuukautta? Pitkäjänteisyys on siis avainsana kohti onnistumista.

Vinkkejä onnistumiseen muutoksen teossa:

  • tee konkreettiset tavoitteet: esim. painonpudotus 500 grammaa viikossa, puolen vuoden päästä 10 kg
  • aloita yhdestä asiasta kerrallaan, esim. ensin aamupala kuntoon
  • käsittele tunteesi: onko painon taustalla tunnesyömistä? Mitä tunnetta tukahdutat syömällä? Mistä se kumpuaa?
  • Rakasta, arvosta ja helli itseäsi. Kun olet oikeasti sinut itsesi kanssa ja haluat itsellesi hyvää rakkaudesta käsin, muutosten teko muuttuu helpommaksi
  • jätä vaikkapa somessa selailua vähemmäksi ja käytä se aika muutoksen toimeenpanoon, vaikkapa kävelylenkin tekoon.
  • Merkitse tavoitteesi taulukkoon/kalenteriin tai muuhun käyttämääsi apuvälineeseen. Laita muistutuksia itsellesi ja juhlista välietappien saavuttamista
  • Kirjoita ylös lähtötilanteesi, esim. oireet (makeanhimo, ärtyisyys, väsymys) ja seuraa niitä ja niiden häviämistä ajan mittaan, se kannustaa. Monesti emme edes huomaa, että jokin oire onkin hävinnyt.
  • kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä ja vielä enemmän kärsivällisyyttä. Vaikka poikkeaisitkin polulta, se ei ole katastrofi pitkällä tähtäimellä ajateltuna.
  • valmistaudu poikkeustilanteisiin: jos tavoitteesi on vaikkapa noudattaa maidotonta ruokavaliota terveydellisistä syistä, ilmoita ruokavaliostasi etukäteen kyläpaikkoihin tai ota jokin oma eväs varalta mukaan.

Toivon sinulle onnistumisen tunteita ja voimia sitoutua haluamiisi tavoitteisiin!

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.