ProLon paasto kokemuksiani

ProLon paasto kokemukseni

Jul 21, 2020

PROLON PAASTO KOKEMUKSENI

ProLon on viiden päivän paastoa muistuttava ruokavalio, joka on tieteellisesti kehitetty ja kliinisesti tutkittu Etelä-Kalifornian yliopiston pitkäikäisyysinstituutissa ja lääketieteen koulussa. Yliopisto on yksi edelläkävijöistä pitkäikäisyyden ja ikääntymisen tutkimisessa. ProLonin tuotteistaja on Professori Valter Longo, joka on tutkinut paaston terveyshyötyjä jo kahdenkymmenen vuoden ajan.

ProLon paketti koostuu kasvipohjaisista keitoista, patukoista, juomista, välipaloista, teestä sekä ravintolisistä, jotka ovat kasvis pohjaisia, lisäaineettomia, säilöntäaineettomia, gluteenittomia ja maidottomia.  ProLon sisältää hunajaa ja gelatiinia. Ruokavalio on suunniteltu maksimoimaan suojaavat vaikutukset paastoon liittyen ja tarjoamaan kaikki oleelliset ravintoaineet sekä minimoimaan nälän tunteet ja hankaluudet, jotka yleensä liittyvät vesipaastoon. Ohjelman noudattaminen on todella helppoa, valmiissa viiden päivän paketissa on kaikki tarvittava, tarvitsee vain noudattaa päiväohjelmaa. Keittojen valmistamisessa menee muutamasta minuutista maksimissaan 15 minuuttiin. Ruoat ovat yllättävän hyvänmakuisia. Täydellinen paastopaketti kiireiselle nykyihmiselle! Jos et jaksa lukea kokemuksiani viiden päivän ajalta, skrollaa alas niin pääset lukemaan heti tulokset ja tietoa siitä, kenelle ProLon soveltuu. Tämä ei ole sponsoroitu juttu vaan perustuu omiin kokemuksiini.

Paaston tarkoituksena on tukea metabolista terveyttä, solujen uudistumista, painonpudotusta ja parantaa suorituskykyä. Lisää paastoasiaa voit lukea vanhasta blogikirjoituksestani.

Ennen paaston aloittamista:

Paastoon kannattaa laskeutua, eli vähentää/lopettaa punaisen lihan, kahvin, sokerin, alkoholin ja vehnän nauttiminen muutamaa päivää ennen. Siten itse paasto ei tule niin yllätyksenä keholle ja mahdolliset puhdistusreaktiot jäävät pois/minimaalisiksi. Paastoon kannattaa myös valmistautua henkisesti, ajatella että nälän tunteita saattaa tulla, mutta niistä selvitään. Syömiseen kannattaa keskittyä tietoisesti, nauttia tuoksuista, mauista ja ruoan suutuntumasta. Itse huomasin myös, että välillä vain mieli huusi ruokaa, vaikka kehollani ei oikeasti ollut nälkä. Sinua helpottaa myös, jos pyydät puolisoa huolehtimaan muun perheen ruoanlaitosta paastosi aikana ja jos sinulla on mahdollisuus levätä paaston aikana myös päivisin.

 

  1. päivä

Aamiaiseksi söin l-bar pähkinäpatukan ja sitruuna-minttuteetä. Patukka on hyvänmakuinen ja antaa energiaa pitkäksi aikaa. Pyrin pureskelemaan joka palan nautiskellen ja todella pitkään, että kylläisyyden tuntemuksilla olisi aikaa tulla. Ennen lounasaikaa oli rehti nälkä, keho ei ole tottunut näin vähään ruokamäärään. Yleensä tapanani on aamullakin syödä reiluhko aamiainen, jogurttia/marjoja/mysliä tai tuhti pirtelö tai puuroa/marjoja/raejuustoa tai kasvismunakas. Niihin verrattuna siis 250 kcal patukka jäi hieman niukaksi. Lounaaksi sain tomaattikeittoa, oliiveja ja lehtikaali näkkileipää. Keitto oli oikein maukas ja samoin näkkileipä. Tuli tyytyväinen ja hyvä olo. Iltapäivä sujui mukavasti auringosta, muutamista joogaliikkeistä ja lukemisesta nauttien. Välipalaksi sain toisen patukan ja teetä. Niillä pärjäsi taas melko pitkään, näläntunne yllätti vasta kun miehen ruoanlaitosta alkoi kantautua ihania tuoksuja nenääni😊. Päivälliseksi söin lounaalta jääneitä oliiveja (en pidä oliiveista, joten ne jäivät mutta nyt oli sen verran kova nälkä, että söin ne kuitenkin) ja minestrone keittoa. Keitossa oli mukavasti sattumia pureskeltavaksi. Iltapalaksi jäi vielä suklainen l-bar, jonka avulla toivon pärjääväni kunnialla aamuun asti.

Liikuntaa en tosiaan harrastanut muutamaa joogaliikettä lukuun ottamatta. Saunassa tuli käytyä- kukapa voisi vastustaa puulämmitteistä mökkisaunaa- vastoin ohjeita. Tosin on hyvä pitää mielessä, että ohjelma on kehitetty Amerikassa, jossa ei saunomisen hyötyjä juuri tunneta. Saunominen päinvastoin tehostaa myrkkyjen poistumista kehosta. Hieman tuli väsy sen jälkeen, mutta kunnon juominen virkisti taas. Muuten totesin, että nälkä on pitkälti psykologista, se yltyy jos näkee televisiosta ruokamainoksen tai katsoo ruokaohjelmaa (en suosittele..) ja ihan vain ruoan miettiminenkin aiheuttaa nälän tunnetta. Keskityin todella syömiseen nauttien keittojen tuoksusta, näkkileivän rapeudesta, patukoiden pehmeydestä. Tämä auttoi kylläisyyden tunteen nopeampaan saavuttamiseen.

Ensimmäinen päivä on siis kunnialla ohi, seuraavina päivinä kalorimäärä pienenee vielä, katsotaan kuinka käy!

  1. päivä

Aamulla oli taas rehti nälkä mutta se tyydyttyi hitaasti nautitulla pähkinäpatukalla ja teellä. Jaksoin odottaa kunnialla lounasta, joka oli tällä kertaa sienikeittoa ja oliiveja. Välipalaksi oli myös oliiveja, joten ehkäpä tulen jopa tykästymään niihin tämän viiden päivän aikana.. Nälkä yllätti seuraavan kerran vasta illalla ennen päivällistä, joka oli minestrone-kvinoa keitto ja choco crisp patukka. Päivälliskeitoissa on ollut aina jotakin pureskeltavaa, mikä edesauttaa kylläisyyden tunteen saavuttamista, kun pureskelee kunnolla. Olen pitänyt kaikista keitoista, mielestäni niistä on saatu hyvänmakuisia. Tänään ohjelmassa oli mukana L-drink energiajuoma (lihasmassan säilymiseen ja nesteytyksen varmistamiseen), jota juotiin pitkin päivää. Juoma säilyy mukana koko loppuohjelman ajan.

Hieman väsytti päivän aikana, päiväunet tulivat tarpeen ja muutenkin otin rennosti. Ainut liikuntasuoritus oli parinkymmenen minuutin rauhallinen sup-lautailu, jonka jaksoin ihan hyvin. Sää on ollut niin kaunis, että on kiva kuitenkin harrastaa jotakin vesiliikuntaa. Kilokalorit tippuivat ensimmäisen päivän reilusta 1000 noin 670 kilokaloriin, joten energiaa kovan liikunnan harrastamiseen ei ole, eikä se olisi muutenkaan viisasta. Elimistön täytyy antaa tehdä korjaavia toimenpiteitä ja puhdistustoimintojaan rauhassa. Meditoin aamulla, niin kuin monesti muulloinkin. Koen että se tuo päivään mielenrauhaa. Saunassa en tänään jaksanut olla kuin muutaman minuutin, tuntui että se väsytti liikaa.

Kävin perheen kanssa kaupassa sekä istuin heidän kanssaan herkullisessa illallispöydässä ja hämmästelin mielitekojen puutetta. En tiedä onko kyse siitä, että olen päättänyt viedä paaston kunnialla loppuun, vai siitä, että paasto saa todella kehon korjaantumaan niin että mieliteot kuihtuvat. Niin tai näin, hyvä juttu!

  1. päivä

Kävin heti aamulla puntarilla ja totesin että painosta oli lähtenyt kilon verran, rasvaprosentti oli tippunut kolmella prosenttiyksiköllä ja viskeraalirasva yhdellä yksiköllä alaspäin. Näin nopeasti, hienoja tuloksia😊

Aamulla ei edes ollut kova nälkä, mitä hieman ihmettelin. Jaksan puuhailla normaaleja askareita kuten tiskausta ja pyykin laittoa. Ruokaa en kovin mielelläni laittaisi, mutta onneksi mieheni lupasi ystävällisesti hoitaa sen viiden päivän ajan. Ihan mukavaa vapautua ruoanlaitosta hetkeksi! Päivä oli muuten samanlainen kuin edellinenkin, paitsi että nyt ei ollut oliiveja. Jotenkin kyllä vähän kaipasinkin niitä siksi, että pääsee kunnolla pureskelemaan ja suolakin tekee hyvää. Choco crisp patukkaa ei myöskään ollut tänään. Aika pitkä väli oli lounaan ja päivällisen välillä, mutta yllättävän kivuttomasti päivä sujui kuitenkin. Päiväunet olivat taas tarpeen. Paaston toteutus näin lomalla on helppoa. Luulen, että kevyttä toimistotyötä tekevä voisi paastota työajallakin, etenkin jos on etätöissä, jolloin voi oikaista tarvittaessa sohvalle pariksi kymmeneksi minuutiksi. Kuulemma hengitykseni ei tuoksu ruusuilta eli ketoosissa taidetaan olla..

Yli puolivälin ollaan, jee!

  1. päivä

Eilen illalla nukahtaminen oli vaikeampaa, johtunee siitä, että kalorimäärä oli alhaisempi kuin kolmantena päivänä. Kehoni on niin tottunut siihen, että se saa säännöllisesti ruokaa, että se huomaa pienenkin välipalan puuttumisen. Aamulla oli hieman heikko olo, mutta lounaan jälkeen olin lähestulkoon normaalin energinen. Tänään annoksia sääntelemällä sain välipalan ja iltapalan eli päivä sujui helpommin ja nukkumaan pääsi ilman nälkää. Yöllä tosin heräsin kerran nälän tunteeseen.

  1. päivä

Tänään, viimeinen päivä on taas niukempi päivä ilman välipaloja. Ajattelin testata, pystynkö nauttimaan aamiaisen vasta puoliltapäivin, jolloin voin nauttia muut ateriat lyhyemmillä väleillä ja myöhempään illalla. Sinnittelin siis klo 11 saakka, jolloin nautin aamiaisen, lounaan klo 15.30 ja päivällisen klo 20. Täytyy sanoa, että tällä rytmillä päivä sujui paremmin kuin kolmantena päivänä, jolloin menin nälkäisenä nukkumaan. Lisäksi jaoin näkkileipäannoksen puoliksi niin että söin lounaalla puolet ja päivällisellä puolet, joka myös helpotti nälän tunnetta.

Kyllä täytyy sanoa, että tässä vaiheessa kaipaan jo tuhdimpaa ruokaa! Syöminen on yksi elämän nautinnoista.. Toki olen ylpeä itsestäni ja että olen pystynyt viemään paaston loppuun saakka.

Mieheltä tuli palautetta, että neljäntenä ja viidentenä päivänä aloin olla hieman kiukkuisen oloinen.

 

Yhteenveto tuloksista:

  • paino tippui 2,5 kg, tästä kilo oli rasvaa
  • lihasmassa pysyi samana
  • viskeraalirasvan määrä tippui yhdellä yksiköllä
  • metabolinen ikäni laski 3 vuodella
  • vireystaso oli keskimäärin hyvä, välillä väsytti enemmän. Mieli oli kirkas paaston aikana ja myös sen jälkeen.
  • mielitekoja ei ollut paaston aikana, nälkä toisinaan mutta meni ohi nopeasti

Tällä kertaa jäi ottamatta verikokeet. Mielessä oli, että olisin voinut testauttaa herkän CPR:n, rasva-arvot ja verensokeriarvot. Ehkäpä ennen ja jälkeen ensi kertaa!

Plussat ja miinukset:

+ ProLon paasto on äärettömän helppo toteuttaa, kaikki tulee valmiina

+ruoat ovat aidosti hyvänmakuisia ja nopeita kypsentää

+tuloksia tulee todella nopeasti

-välillä väsymys yllättää kalorimäärän vähyyden vuoksi. Talvella voi tulla samasta syystä kylmä

-paketti voisi olla hieman edullisempi (hinta 199 puntaa + postikulut jutun kirjoittamishetkellä)

Jos kiinnostuit ja haluat itse testata Prolonin hyödyt,  ota yhteyttä niin tilataan sinulle oma paketti!

Haluatko kokea vesipaaston hyödyt ilman sen haittoja kuten nälkää ja lihasmassan menetystä?

Haluatko

  • laskea veren rasva-arvoja?
  • laskea verensokeria?
  • päästä eroon kilosta parista?
  • nostaa kasvuhormonin määrää ja sitä kautta nuorentaa elimistöä?
  • laskea rasvaprosenttiasi ja viskeraalirasvan määrää?
  • vähentää hiljaista tulehdusta?

Silloin ohjelma on sinua varten! Katso kuitenkin ensin alla olevat esteet paaston läpiviemiselle. Mikäli olet kiinnostunut tieteellisestä datasta, käy lukemassa täältä lisää ProLon ohjelman tuloksista. Tieteellistä dataa ja linkkejä muihin paaston hyötyihin voit käydä tutkimassa täältä. Parhaimmat tulokset saat, jos viet läpi 5 päivän ohjelman kolmena peräkkäisenä kuukautena.

ProLon paasto ohjelma ei sovi, jos

  • olet alle 18- vuotias
  • olet raskaana tai imetät
  • olet allerginen pähkinöille, soijalle, sellerille, tomaatille tai muille ProLonin ainesosille. Käy katsomassa tarkat tuoteselosteet  täältä
  • jos BMI:si on alle 18,5
  • jos sinulla on diagnosoitu sairaus (lääkärin luvalla voit paastota)
  • jos olet hyvin heikko sairauden tai lääkityksen vuoksi
  • jos sinulla on diabetes 1 tai 2, sydänsairaus, autoimmuunisairaus, neurologinen sairaus tai syöpä, ellet saa lupaa hoitavalta lääkäriltä
  • jos sinulla on jokin metabolinen häiriö
  • jos sinulla on aiemmin ollut tapana pyörtyä kalorirajoitteisesta dieetistä
  • jos sinulla on tietyt ravitsemusvaatimukset, jotka eivät sovi yhteen ProLon ohjelman kanssa

Mikäli haluat kokeilla ProLonia, ota yhteyttä !

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.