Maksan luontainen tuki ruokavaliolla ja ravintolisillä

Maksan luontainen tuki ruokavaliolla ja ravintolisillä

May 22, 2019

Maksan luontainen tuki ruokavaliolla ja ravintolisillä

Edellisessä blogipostauksessa kirjoitin erilaisista maksan heikentyneeseen toimintaan viittaavista oireista ja niiden syistä. Tässä artikkelissa kerron sinulle, miten voit itse tukea super-elimesi maksan toimintaa jokapäiväisessä arjessasi. Ruokavaliolla ja ravintolisillä pystyt tukemaan maksan toimintaa niin, että sen taakka helpottuu. Sama vaikutus on myös ympäristön kuormittavien tekijöiden vähentämisellä.

Ruokavalioon liittyvät asiat:

  • syö lounaalla eläinkunnan proteiinia ja päivällisellä kasvikunnan proteiinia. Näin vähennät maksan kuormittumista liian proteiinin (ja myös rasvan, jota on runsaasti eläinkunnan tuotteissa) vuoksi. Proteiiniaineenvaihdunnassa syntyy ammoniakkia, typpeä ja ureaa. Typpi on poistettava, koska sen liiallinen määrä on kuona-ainetta ja kuormittaa maksaa ja munuaisia. Lisäksi runsas proteiinin syönti yleensä vie tilaa kasviksilta, ja aiheuttaa täten puutoksia kuidun saantiin ja vitamiinien ja mineraalien saantiin. Finnravinto 2017 tutkimuksessa todettiin, että viimeisten 10 vuoden aikana trendit ovat menneet juurikin proteiini- ja rasvapainotteiseen ruokavalioon vihannesten kustannuksella. Noin gramma per painokilo on yleensä sopiva määrä proteiinia päivässä- eli 60 kg painoinen tarvitsee noin 60 grammaa proteiinia päivässä. Tämä kertyy esimerkiksi 100 g broilerifileestä, 100 grammasta linssejä ja 100 grammasta raejuustoa. Luonnollisesti proteiinin tarve vaihtelee henkilöstä ja hänen aktiivisuudestaan riippuen.

 

  • Lisää kasvisten, juuresten, marjojen ja hedelmien määrää runsaasti, kaikissa sateenkaaren väreissä. Jos haluat konkreettisia vinkkejä, käy lataamassa ilmainen e-kirjani . Erityisen hyviä ovat mm.
    • kaalikasvit, parsakaali, lehtikaali jne.
    • sipulit
    • marjat, etenkin mustikka ja muut tummat marjat, tyrni, goji
    • parsa
    • sitruuna
    • muut hedelmät kuten omenat (punakuoriset kuorineen syötynä- tällöin oltava kotimaista tai luomua) ja viinirypäleet
    • villiyrtit kuten voikukka ja nokkonen erinomaisia maksan tukijoita

 

  • Vähennä alkoholin määrää

 

  • Vältä yhdistelmiä, jotka sisältävät paljon rasvaa ja sokeria- niillä rasvoitat maksasi nopeimmin. Esimerkiksi täysrasvainen juusto vaalean leivän kera, jäätelö tai voilla leivottu piirakka.

 

  • Osta mahdollisuuksien mukaan luomua ja lähiruokaa. Kiinnitä huomiota ruoan laatuun.

 

  • Vältä lisättyä, teollista fruktoosia ja valkoista sokeria.

 

  • Vältä purkkiruokia- niistä kertyy raskasmetalleja elimistöön.

 

  • Luovu eineksistä ja pikaruoasta. Einekset ja einekset- näilläkin on eroja. Jos on pakko/kiiretilanne, voi kaupasta löytyä terveellisempiäkin vaihtoehtoja kuin valmishampurilainen tai maksalaatikko, kuten valmiit salaatit tai keitot. Ainesosalistoja kannattaa lueskella ja katsoa mitä ne pitävät sisällään. Samoin pikaruokapaikoistakin löytyy usein terveellisempiä vaihtoehtoja ja ranskalaisetkin voi usein vaihtaa salaattiin tai naposteluporkkanoihin. Jos lasketaan että elämme keskimäärin 80 vuotiaiksi ja syömme kolme pääateriaa päivässä, syömme noin 87 600 ateriaa elämämme aikana- ja tähän ei vielä kuulu väli- ja iltapalat. Valitsetko siis itsellesi ja kehollesi hyvät ja terveelliset vaihtoehdot vai jotakin muuta? Montako ateriaa sinulla on vielä jäljellä? Kaikella suuhun panemallasi on iso merkitys terveydellesi.

 

Jos sinulla on tekemistä useamman kuin yhden tai kahden kohdan kanssa niin aloita yhdestä ja toista sitä niin pitkään, että siitä on tullut tapa. Käyttäytymistieteen mukaan vaaditaan 21 päivää vanhoista tavoista pois oppimiseen ja 90 päivää siihen, että uudet tavat tulevat pysyviksi. Ole sitkeä, onnistut kyllä!

 

Tärkeät ravintoaineet maksan tukemiseen

  • C-vitamiini- ei ainoastaan vahvista vastustuskykyä vaan sillä on tärkeä ominaisuus maksan puhdistustoimintojen tukemisessa, nimittäin se neutralisoi ykkösfaasissa syntyviä vapaita radikaaleja. Jos maksa joutuu käsittelemään paljon haitallisia aineita, voi c-vitamiini toimia suojaavana tekijänä.

 

  • Aminohapot. Niitä tarvitaan maksan faasien toimintaan, etenkin ravintolisänäkin käytettäviä tauriinia ja glysiiniä. Aiemmin kirjoitin, että liika proteiini ei ole hyväksi, mutta aminohappoja tulee kuitenkin saada päivittäin täydentämään elimistön aminohappovarastoa. On hyvä muistaa, että myös kasvikunnan tuotteista (muistakin kuin pähkinöistä, siemenistä ja palkokasveista) saa aminohappoja. Aminohappojauheita voi käyttää toisinaan, mutta yleisesti ottaen hyvin koostetusta ruokavaliosta saa kaikki tarvittavat aminohapot.

 

  • Glutationi- tärkeä antioksidantti. Tablettimuotoisissa glutationivalmisteissa on yleensä se ongelma, että ne eivät toimi tehokkaasti. Nykyään markkinoilta löytyy onneksi myös liposomaalisia valmisteita jotka vievät antioksidantin ns. rasvamisellin avulla solun sisään. Elimistön glutationin määrää nostaa myös NAC eli N-asetyylikysteiini. Tämä ei tosin kaikilla muunnu glutationiksi, vaan osa ihmisistä tarvitsee suoraan glutationimuotoisen valmisteen.

 

  • Muut antioksidantit kuten seleeni ja E-vitamiini

 

  • Yrtit kuten maarianohdake (huom! ei sovi pujo-allergikoille), voikukka, siankärsämö, lakritsijuuri

 

  • Viherjauheet kuten ohranorasmehujauhe, spiruliina, vehnänoras

 

  • Marjajauheet

 

  • Omega-3 rasvahapot hillitsemään tulehdusta

Huomaathan että nämä ovat yleisiä ohjeita. Jos sinulla on paljon sairauksia tai lääkityksiä, tulee eri ravintolisien sopivuus ja mahdolliset ristireaktiot tarkistaa. Tämä tehdään automaattisesti ravintoterapiassa.

Ympäristön kuormittavien tekijöiden vähentäminen:

  • Kosmetiikka: pyri ostamaan luomutuotteita. Kaikilla valmisteilla ei ole välttämättä sertifikaattia, mutta ne voivat silti täyttää luonnonkosmetiikan kriteerit. Hyvä myyjä osaa kertoa sinulle näistä lisää. Tiesitkö että hiuslakkaakin voi tehdä vedestä ja sokerista ja kuulemma se pitää kampauksen jämäkkänä pitkään? Tämä on minulla vielä kokeilematta mutta aion kyllä kokeilla😊

 

  • Kodin pesu- ja puhdistusaineet: käytä soodaa, etikkaa, pesupähkinöitä, pyykkietikkaa tai ekosertifioituja valmisteita. Vähennät elimistösi kuormaa huomattavasti. Unohda ilmanraikastimet ym. keinotekoiset tuoksut. Oletko kokeillut pestä uunia soodalla ja etikalla? Toimii yllättävän hyvin! Pyyhi uunista irtolika pois, kostuta sen pinnat ja hiero niihin reilu kerros ruokasoodaa. Anna vaikuttaa yön yli ja pyyhi aamulla pois. Etikkaa voi käyttää likaisimpiin kohtiin. Hyvää tuoksua kotiin saat eteerisillä öljyillä, tiputtamalla muutaman tipan esimerkiksi sitronellaa tai sitruunaa pesuveteen.

 

  • Kun ostat maaleja tai huonekaluja, pyri selvittämään niiden kuormittavuus. Esimerkiksi patjoja ja sohvia saa ostettua ilman palonestoaineita. Maali-asiaa en ole tutkinut tarkemmin, mutta uskoisin että niitäkin löytyy jo kemikaalittomampia versioita. Maksa joutuu käsittelemään kaikki hengittelemämmekin kemikaalit.

 

  • Muovit: vaihda muoviastiat pikkuhiljaa lasisiin tai keraamisiin, vaihda teflonpannusi rautaiseen tai keraamiseen, hanki beeswrap- mehiläisvahakääre kelmujen ja alumiinien sijaan.

 

  • Kynttilät: osta soija- tai mehiläisvahakynttilöitä. Perinteiset parafiinikynttilät tehdään öljynjalostuksen sivutuotteista ja laukovat muovihiukkasia ilmaan. Steariinikynttilät valmistetaan yleisimmin palmuöljystä, jonka ekologisuudesta voidaan olla montaa mieltä.

 

  • Lääkkeet: käytä ohjeen ja tarpeen mukaan. Voisitko kokeilla joihinkin särkyihin esimerkiksi kurkumiinitabletteja? Niitä löytyy markkinoilta monenlaisia, joiden teho ja imeytyminen on erittäin hyvällä tasolla.

 

Muut elintapoihin liittyvät asiat:

Yleisesti ottaen kaikki, mikä tuottaa sinulle hyvää oloa ja mieltä, edesauttaa maksan toimintaa. Näihin asioihin voi kuulua mm. liikunta, saunominen (erityisesti infrapunasauna poistaa myrkkyjä kehosta), erilaiset hoidot kuten akupunktio, vyöhyketerapia tai hieronta sekä tunnelukkoja poistavat hoidot. Painonhallinta on toki tärkeää erityisesti rasvamaksan hoidossa. Käy kurkkaamassa ViaEsca ravintovalmennus, josta moni on saanut apua pysyvään painonhallintaan.

Kun pidät yleisesti ottaen hyvää huolta vastustuskyvystäsi sekä huolehdit siitä, etteivät stressitasosi kohoa liian ylhäälle, tuet samalla maksaasi- sen taakka vähenee. Mitä enemmän sillä on pöpöjä hoidettavanaan, sen kuormittuneempi siitä tulee. Stressinhallinta taas-noh- se onkin melkeinpä nyky-yhteiskunnan vitsaus numero yksi.. Siitä kirjoittanen vielä joku päivä lisää.

Toivottavasti tästä artikkelista on sinulle apua kulkiessasi kohti parempaa terveyttä!

 

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.