Happo-emästasapaino

Happo-emästasapaino

Aug 30, 2019

Happo-emästasapaino

Oletko kuullut happo-emästasapainosta? Se on perustavanlaatuisen tärkeä asia terveydellemme. Monet ravintoterapeutit, luontaislääketieteen asiantuntijat ja naturopaatit kertovat asiasta asiakkailleen, jotka saavatkin hyviä tuloksia ohjeita noudattamalla.

Kehossamme tapahtuu joka hetki lukuisia biokemiallisia reaktioita, joiden seurauksena syntyy happamia aineenvaihduntatuotteita. Elimistömme on suunniteltu toimimaan pääosin emäksisessä (ph>7) ympäristössä. Luonnollisesti upea kehomme tasaa liian suuret happo-emäsvaihtelut (koska veren ph: n on aina pysyttävä tasaisena), jotka johtuvat pääosin ravinnosta. Kun ravintoaineet imeytyvät ruoansulatuksen jälkeen verenkiertoon, veren puskurijärjestelmä pyrkii poistamaan munuaisten kautta happamuutta aiheuttavat aineet kuten fosforin, rikin tai typen. Verenkierrosta aineet kulkeutuvat sidekudoksen kautta soluihin. Lisäksi solujen omat aineenvaihduntatuotteet lisäävät happokuormaa. Tämä on noidankehä, jota ei poisteta ihan itsestään ilman muutoksia ruokavalioon ja elintapoihin.

Mitä sitten tapahtuu kun happokuorma kehossa lisääntyy vuosien mittaan? Silloin mm. luustosta lainataan emäksisiä mineraaleja kuten kalsiumia että happamuutta saadaan neutraloitua. Myös lihasproteiineja käytetään emäksisen ammoniumin valmistamiseen, jotta happamuutta saataisiin poistettua munuaisten kautta. Näistä elimistön tukitoimista huolimatta kaikkia happamia aineenvaihduntatuotteita ei saada poistettua. Näin kehittyy piilevä happamuuden tila, joka aiheuttaa erinäisiä terveyshaasteita kuten:

  • väsymys
  • ruoansulatuksen hidastuminen
  • osteoporoosi, elimistön kalsium-magnesiumkato
  • munuaisten vajaatoiminta (etenkin vanhuksilla)
  • metabolinen oireyhtymä, ylipaino, diabetes II
  • lihasmassan väheneminen etenkin vanhemmiten
  • kihti ja nivelkulumaoireet, jäykät lihakset
  • kasvainten ja syövän kehittyminen voi nopeutua

Mikä aiheuttaa ylimääräistä happamuutta kehoon?

  • kahvi, musta tee, energiajuomat
  • suola, sokeri
  • virvoitusjuomat
  • leivonnaiset, makeiset
  • liha, kala, äyriäiset
  • muna
  • juustot, maitotuotteet
  • vehnä
  • listaan voisi lisätä vielä kiireen, stressin, negatiiviset tunteet ja liiallisen urheilun (kohtuus kaikessa…)

Yllä mainittuja ruokia vähentämällä ja korvaamalla esimerkiksi yrttiteellä, vihannesmehuilla, itse tehdyillä raakaleivonnaisilla, kasvikunnan proteiineilla ja kasviksilla taas puolestasi luot emäksisempää ympäristöä kehoosi. Erittäin emäksisiä ruokia ovat mm. idut, versot, oraat, vihreät vihannekset, marjat ja hedelmät (sitruuna klassisena esimerkkinä- vaikka se on hapan maultaan, se muuttuu emäksiseksi elimistössä.)

Miten voit vielä muulla tavalla emäksisöidä elimistöä?

  • Ravintolisillä kuten koivuntuhkauute, emäsjauheet
  • hengittelemällä raitista ilmaa
  • rentoutumalla päivittäin
  • kiinnittämällä huomiota tunnemaailmaan, hyväksymällä ja päästämällä irti negatiivisista tunteista

Voit saada helpotusta lihasjumeihin, lisää energiaa, hyvin toimivan ruoansulatuksen, kirkkaan mielen ja hyvän olon!

 

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.